dinsdag 27 november 2012

Hallo

Wauw, het is al meer dan twee jaar sinds ik iets in deze blog geschreven heb.  Voor de lol wil ik iets vandaag even schrijven.

Hmmm, misschien iets over Nederlands omdat deze een Nederlandse talige blog is.  Even kijken hoor...

Twee jaar geleden voelde me iets anders over Nederlands dan ik me nu voel.  Zeker ben ik nog steeds geen Nederlander maar ik voel me iets comfortabeler als ik in het Nederlands spreek.  Ik word soms zenuwachtig als ik in een nieuwe situatie Nederlands moet (of wil) gebruiken maar meestal komt het goed uit.  Ik kan bijna alles in het Nederlands doen als ik het wil en daarom ben ik er blij mee.  Maar een van de lastige dingen is tegen oude vrienden (die dat ik ontmoeten heb voordat ik Nederlands kende) in het Nederlands te spreken.  Wij zijn allebei aangewend om tegen elkaar in het Engels te praten.  Ik vind het meestal niet zoooo slecht maar soms wel.  Als ik met me vrienden ben, meestal is er iemand aanwezig die geen Nederlands kan spreken...in zo'n geval heb ik helemaal geen probleem om in het Engels te spreken.  Maar, soms ben ik alleen  met een Nederlander (die ik al lang ken) en voel ik me zo zenuwachtig dat als ik in het Nederlands probeer te spreken maak ik veel fouten en voel me ik echt stom.  Ik hoef eigenlijk niets aan te doen omdat we allebei in het Engels kunnen spreken maar soms denk ik dat ze me niet geloven als ik 'Ik spreek Nederlands' zeg.

Maar goed, het maakt niet zo heel veel uit.  Het enige ding dat belangrijk is is dat ik Nederlands kan spreken en dat het elke dag beter wordt.  :-)

OK, nou, hoeveel fouten heb ik gemaakt?  :-)

6 opmerkingen:

  1. Hoi Nick,

    Ik ben Matt en ik heb jouw website toevallig gevonden tijdens een zoekopdracht naar "american in netherlands". Heel grappig dat we veel gemeen met elkaar blijken te hebben. Net zoals jij ben ik Amerikaans, maar ik zit op dit moment in Amerika en ik mis Nederland heel erg! Ik vind jouw Nederlands heel goed en wil het bovenstaande blogpost van jou heel graag verbeteren, want daardoor kan ik mijn Nederlands bijhouden. . . . Straks komen de correcties en voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Zeker ben ik nog steeds geen Nederlander maar ik voel me iets comfortabeler als ik in het Nederlands spreek."

    Ik zou zeggen: Zeker ben ik nog steeds geen Nederlander maar ik voel me steeds meer op mijn gemak als ik Nederlands spreek.

    A chair or the weather is "comfortabel". But a person who's comfortable is "op zijn/haar gemak".

    -------------------

    "Ik kan bijna alles in het Nederlands doen als ik het wil en daarom ben ik er blij mee."

    Ik zou zeggen: Ik doe bijna alles in het Nederlands als ik het wil en daarom ben ik blij.

    ----------

    "Maar een van de lastige dingen is tegen oude vrienden (die dat ik ontmoeten heb voordat ik Nederlands kende) in het Nederlands te spreken."

    Ik zou zeggen: Maar ik vind het lastig om MET oude vrienden (diegene die ik kende voordat ik Nederlands leerde) in het Nederlands te spreken.

    Spreken MET, praten MET, maar zeggen TEGEN. (Mijn vrouw zei tegen mij . . .)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Het enige ding dat belangrijk is is dat ik Nederlands kan spreken en dat het elke dag beter wordt."

    Ik zou zeggen: "Het belangrijke is dat ik Nederlands spreek . . ."

    The Dutch have a way of saying "one thing that is difficult" or "one thing that is important". It's "het [adjective + e]". Dus "het lastige", "het belangrijke", "het treurige". Etc.

    Hope this helps! I enjoyed doing this while having my morning coffee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Matt thanks for the corrections! Nice to know that someone is actually reading. One for you though should be het belangrijkSTe...it's an irregular but you are right to say it in the manor that you did instead of the way that I did originally.

      For the other stuff good suggestions, sometimes when I'm writing the best way to say something is Dutch does not come to me and then after I write it I think, ah shit, could have said it better another way.

      Maybe I will start writing more than once every two years not that I have readers! If so, I have some other things to correct on this blog from when I first set it up.

      Verwijderen
    2. Hmmm, ik had in het Nederlands moeten schrijven. Volgende keer.

      Verwijderen
  4. If you started Dutch in 2010 you're really good. I know Americans who've lived in Holland for ten or twenty years who just can't get into speaking Dutch. They're smart but have a mental block when it comes to languages.

    If you say, "Het belangrijke is dat . . ." it means, "The important thing is . . ." (Google it, you'll see.)

    If you say, "Het belangrijkste is dat . . ." it means, "The most important thing is . . ."

    I've found that the Dutch admire people like us who try to speak Dutch. They don't think you're stupid if you make mistakes but they may not be patient if you're having a hard time getting your ideas across. They also (in my experience) don't really remember from one day to the next how good your Dutch is. If you're having a "bad Dutch day" on Monday they'll talk in English, but if you start talking good Dutch on Tuesday, they will too and won't dumb down what they say.

    Cool if you continue your blog. I've been looking at other ones, including Clogs and Tulips, by another Yankee transplant. All fun for someone like me who's out of Kikkerland till next summer!

    BeantwoordenVerwijderen